Keramiek is vandaag populairder dan ooit. In een wereld die steeds digitaler wordt is er opnieuw nood aan tastbaarheid. Meer dan welk materiaal ook kruipt en druipt klei tussen handen en vingers.
Sinds mensenheugenis geeft klei vorm aan de kommen waarmee we voeden, de kruiken waaruit we schenken, de huizen die ons herbergen, en roept daarbij talrijke archetypen op. Als wend- en kneedbaar materiaal bij uitstek kan klei aan alles vormgeven en wordt het, in tijden waarin weinig vastligt, de ultieme metafoor van mogelijkheden.
In Hands, Eyes, Ceramics duikt Liesbet Waegemans in de sculpturale keramiek die vanaf de jaren ’50 op de kaart kwam te staan. Binnen de waaier van stromingen die zich ontwikkelden, houdt ze halt bij kunstenaars die keramiek terugvoeren tot materiaal, proces, vorm en de beelden die daaruit voortkomen. Kunstenaars in wier werk de relatie tussen mens en aarde centraal staat, zoals José Vermeersch, Pierre Culot, Lutgart De Meyer, Anne Ausloos, Nathalie Doyen, Alexandra Engelfriet en Bie Michels.
Hands, Eyes, Ceramics verschijnt in het kader van de gelijknamige tentoonstelling in Museum Albert Van Dyck, Schilde.
Ceramics are more popular than ever. In a world becoming more digital every day, there is a growing need for tangibility again. Clay creeps and drips between hands and fingers more than any other material.
From time immemorial clay has shaped the bowls we feed with, the vessels from which we pour, the houses that shelter us, evoking numerous archetypes. Being an eminently malleable material clay can shape everything, and, in uncertain times, it becomes the ultimate metaphor for possibilities.
In Hands, Eyes, Ceramics Liesbet Waegemans goes into sculptural ceramics, which have gained a place in the arts since the 1950s. In the movements that have developed from then on, artists bringing back ceramics to material, process, form and the resulting images, become object of her attention. She focuses on artists pointing at the relationship between man and earth such as José Vermeersch, Pierre Culot, Lutgart De Meyer, Anne Ausloos, Nathalie Doyen, Alexandra Engelfriet, and Bie Michels.
Hands, Eyes, Ceramics is published on the occasion of the exhibition with the same title in Museum Albert Van Dyck in Schilde, Belgium.