Effectieve communicatie is van fundamenteel belang voor een goede zorgbeleving – zeker in lastige situaties of wanneer de zorgvrager bijzondere noden heeft. Als zorgprofessional beschik je dus maar beter over een brede waaier aan sterke communicatievaardigheden.
Maar hoe pak je dat dan aan in de praktijk? Wat betekent patiëntgericht communiceren precies, en welke basisvaardigheden heb je ervoor nodig? Hoe voer je emotioneel geladen en uitdagende gesprekken? Wat met verbaal agressieve zorgvragers? Hoe bewaak je je eigen grenzen, en de balans tussen professionaliteit en empathie? Welke groepen zorgvragers verdienen bijzondere aandacht?
Zeg het met zorg geeft je aan de hand van praktijksituaties concrete tips, adviezen en do’s-and-don’ts, met ondersteuning van de nodige theoretische kaders. Zo ontdek je hoe je best communiceert in een snel veranderend en superdivers zorglandschap. Het is een must-read voor verpleegkundigen en health care managers in opleiding, maar ook voor studenten uit andere paramedische opleidingen en andere zorgprofessionals.