De kunst van Jacqueline Mesmaeker is ongrijpbaar, zoals zand dat tussen de vingers glijdt. Het nestelt zich in onze geest
en laat ons niet los. Nochtans bleef zij het grootste deel van haar carrière werken in de schaduw van vele mannelijke collega-kunstenaars. Over een tijdspanne van 50 jaar real- iseerde Mesmaeker een ongezien oeuvre dat zich inschrijft binnen de recente Belgische kunstgeschiedenis als revelerend.
CC Strombeek, BOZAR en het Roger Raveel Museum brachten in 2020 telkens een nieuwe selectie van broze ensembles, (ver) beeldende poëzie waarvoor elk verklarend woord terugschrikt. Museumcultuur Strombeek/Gent slaagde erin het kunstwerkEnkel Zicht Naar Zee, Naar West (1978) samen met de kunstenares voor het eerst in meer dan 35 jaar in zijn originele staat te reconstrueren. Het bestaat uit het licht van 5 projectoren dat wordt opgevangen door transparante, natuurzijden scrims. Vogels in volle vlucht verspreiden en vermengen zich in de ruimte. Ze glijden door de doeken naar elkaar toe en van elkaar weg. Een immersieve ervaring waarbij realiteit en illusie met elkaar versmelten. Het Roger Raveel Museum toont het kunstwerk De page en page in een andere dan de oorspronkelijke vorm. De titel verwijst naar Mesmaekers artistieke credo om dag na dag, werk na werk, op te vatten als een circulair levenswerk.