Toen de schilder Jacopo Tintoretto
(1518-1594) rond 1560-1570 zijn
Heilige Catharina schilderde, een
0monumentaal altaarstuk voor de
Venetiaanse kerk San Geminiano,
had zijn roem een hoogtepunt bereikt.
“Capriccioso, presto, e risoluto”, dat
is hoe de Italiaanse kunsthistoricus
Giorgio Vasari hem destijds omschreef.
Wispelturig, snel en vastberaden.
Vasari kon Tintoretto’s stijl moeilijk
plaatsen maar vond hem toch een van
fascinerendste schilders aller tijden.
Het emotioneel beladen werk van
Tintoretto inspireerde vele kunstenaars
en had onder meer ook een bijzondere
plaats in de privéverzamelingen van
barokschilders als Rubens en Van
Dyck. Het is dus niet verwonderlijk dat
Tintoretto’s Heilige Catharina een van
de eerste kunstaankopen was van het
Britse popicoon David Bowie en dat het
na diens overlijden een nieuwe eigenaar
kreeg die het in langdurige bruikleen
gaf aan het Palazzo Ducale in Venetië.
Onlangs ontdekten onderzoekers van
het KIK (Koninklijk Instituut voor het
Kunstpatrimonium) een tekening onder
de verflaag van de Heilige Catharina,
die een nieuw licht werpt op zowel het
ontstaansproces als de iconografie van
het schilderij. Het werk is de culminatie
van Tintoretto’s expressieve beeldtaal,
zijn levende coloriet en explosieve
toets, waarmee hij sterke emoties weet
los te maken bij de toeschouwer.
In dit boek brengen essays van
specialisten als Stijn Alsteens
(Christie’s en The Metropolitan
Museum of Art, New York), Christina
Currie (KIK, Brussel), Xavier F.
Salomon (The Frick Collection, New
York) en Ben Van Beneden (Rubenshuis,
Antwerpen) Tintoretto’s Heilige
Catharina weer helemaal tot leven