Leren kun je observeren / Druk 2

Hoe je zo je onderwijs kunt afstemmen op je leerlingen

Voorzijde
Inkijkexemplaar
29,90
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 28,41 i
+
Bestel
ISBN: 9789463868440
Uitgever: Maak je eigen onderwijsboek
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Dolf Janson Gertjan Boog
Druk: 2
Relevante opleidingen: PABO
Pagina's: 256
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2019
Voorgeschreven bij o.a.: Haagse Hogeschool (HHS) Hogeschool Utrecht
NUR: Onderwijskunde

Om een ononderbroken ontwikkeling bij al de leerlingen mogelijk te maken, zoals artikel 8 van de Wet op het Primair Onderwijs (WPO) voorschrijft, kun je niet jaar na jaar op een standaardmanier lesgeven. Je moet steeds weer je onderwijs afstemmen op de leerlingen. Dit betekent o.a. dat je je eigen beelden en interpretaties van de behoeften en het functioneren van de kinderen in je team ter discussie durft te stellen om zo je eigen blinde vlekken en vooroordelen op te sporen. Geprikkeld worden door het nog niet bekende leidt tot leren. Dat is het doel van dit boek, en daarom vind je hierin veel aanknopingspunten om een uitdagende onderwijspraktijk te realiseren.

Centraal staat de vaardigheid van het observeren en het in gesprek gaan met kinderen, als een breed inzetbare en praktijkgerichte onderzoekstechniek voor leraren en schoolleiders. Naast de gerichte observatie speelt met name de open observatie, die niet is gebonden aan al vooraf bedachte aandachtspunten, een belangrijke rol. In het kader van het mogelijk maken en stimuleren van die kinderlijke ontwikkeling moeten te snelle interpretaties en ‘tunnelvisie’ bij observaties worden vermeden.