Dit boek wil studenten en onderzoekers een overzicht geven van wat kwalitatieve onderzoeksbenaderingen te bieden hebben en hoe onderzoek vanuit een kwalitatieve benadering opgezet en uitgevoerd kan worden. De invalshoek van het boek is praktijkgeoriënteerd met een speciale aandacht voor startende onderzoekers en studenten. De theoretische benadering van de onderwerpen wordt afgewisseld met voorbeelden uit gepubliceerd werk en materiaal uit de dagelijkse onderzoekspraktijk. De voorbeelden zijn gekozen uit Nederlandstalig én internationaal onderzoek, uit hedendaagse studies én klassiekers uit de kwalitatieve onderzoekstraditie.
Het handboek is verdeeld in vier grote delen. Het eerste deel situeert de kwalitatieve onderzoeksmethode historisch en vergelijkt de eigenheid van het kwalitatieve met de eigenheid van kwantitatief onderzoek. Het tweede deel kijkt naar de start van het onderzoek: ethiek in het onderzoek, het schrijven van de probleemstelling, het nemen van cruciale beslissingen bij het opzetten van het onderzoek en het werken met kwalitatieve steekproeven. Deel drie behandelt de verschillende dataverzamelingsmethoden die regelmatig terugkomen in kwalitatieve onderzoeken. Meer bepaald wordt ingegaan op het diepte-interview, de focusgroep, mixed methods en het wetenschappelijk observeren. Het laatste deel gaat dieper in op de verwerking van kwalitatieve gegevens. Hoe kwalitatieve data analyseren en wat met de kwalitatieve rapportage? Ook wordt ingegaan op kwaliteitsvereisten binnen kwalitatief onderzoek en de aanpak van kwalitatieve publicaties.