Straf in statistiek

Laat je leerlingen werken met data en digitale tools

Voorzijde
25,00
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 23,75 i
+
Bestel
ISBN: 9789463798273
Uitgever: Acco uitgeverij
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Ellen Vandervieren
Druk: 1
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2020
NUR: Statistiek en methodologie

Hoe werk je op een onderzoekende manier met statistiek in je klas? Kan je leerlingen van de eerste graad warm maken voor data? En hoe gebruik je ICT doeltreffend en tijdsefficiƫnt in de lessen statistiek?

De nieuwe eindtermen statistiek voor de eerste graad secundair zijn best ambitieus. Dat hoort zo, want wie statistiek in de vingers heeft, staat sterker in zijn schoenen. Onze datagedreven maatschappij overspoelt ons met informatie en gegevens waar we bewust moeten mee leren omgaan.

Dit boek wil leerkrachten inspireren om op een natuurlijke, onderzoekende manier met statistiek aan de slag te gaan. Leerlingen zinvol aan het werk zetten is daarbij de rode draad. Het boek maakt de link met de dagelijkse realiteit en toont hoe je Google Forms en Excel inzet om data te verzamelen en te verwerken. Met de gedetailleerde, stapsgewijze handleidingen, datasets en online screencasts ga je meteen aan de slag en neem je vol enthousiasme je leerlingen mee op sleeptouw.

llen Vandervieren is professor didactiek wiskunde aan de School of Education van de Universiteit Antwerpen, waar zij binnen de Academische Lerarenopleiding verantwoordelijk is voor de vakdidactieken Wiskunde & Informatica en toekomstige leerkrachten opleidt. Daarnaast is ze professor statistiek & kansrekening aan de faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Antwerpen.

Ellen is lid van de Hoge Raad voor de Statistiek, voorzitter van de werkgroep Wiskunde bij het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen, en organisator van de Vlaamse Wiskunde B-dag, een jaarlijkse wedstrijd rond wiskundige onderzoekcompetenties voor leerlingen van de derde graad secundair. In haar onderzoek focust Ellen op het verhogen van statistische geletterdheid, de professionalisering van leraren, student-gecentreerd en competentiegericht wiskundeonderwijs en het semiautomatisch beoordelen van wiskundige bekwaamheid.