Je klas is divers. Elk kind heeft talenten en beperkingen, soms ook een diagnose of label. Een inclusieve aanpak blijft moeilijk. Toch kan het, door les te geven met Universal Design for Learning (UDL). Eindelijk een aanpak waarin al je leerlingen zich ontplooien.
Uit alle hoeken hoor je advies: autisme pak je zo aan, dyslexie net iets anders. Dat dwingt je om overzicht te krijgen in een waaier aan tips en tricks. Je bundelt ze, maakt lijstjes, past ze allemaal toe.
Dit boek doet het anders. Het stelt een methodiek centraal die zich baseert op jouw stijl als leerkracht en op je groep leerlingen. Met UDL varieer je in je manier van lesgeven zodat iedereen mee is, terwijl jij jezelf niet verliest in chaos. Want met UDL zorg je voor je leerlingen én voor jezelf.
Motiveer je leerlingen. Maak ruimte voor differentiatie en brede evaluatie. Maak partners van de ouders. All-in. Inclusief lesgeven met UDL toont met concrete voorbeelden hoe jij UDL inzet in je les.
AN KENNES is leerkracht basisonderwijs en gaf les in het gewoon, methode- en buitengewoon onderwijs. Ze begeleidde kinderen met ASS en gedragsmoeilijkheden als Gon-begeleidster in het basis- en secundair onderwijs. Ze was studentencoach binnen de lerarenopleiding van de UCLL. An Kennes begeleidt in haar praktijk All-in jongeren in gezinscontexten. Ze legt binnen die begeleidingen steeds de link met onderwijs. Als Schoolmaker doet ze procesbegeleidingen en geeft ze workshops rond verschillende onderwijsgerelateerde thema’s (www.schoolmakers.be).