Wonen, werken of naar school gaan in de grootstad Antwerpen betekent ondergedompeld
worden in superdiversiteit. Superdiverse gemeenschappen zien we in België
en Nederland het eerst in de grote steden, maar demografi sche gegevens wijzen erop
dat deze landen in de toekomst grotendeels zullen evolueren naar superdiverse samenlevingen.
Hoe men deze gang van zaken ook bekijkt, de realiteit is dat we voortaan meer
dan ooit op gelijke basis zullen samenleven met mensen die van ons verschillen qua
thuistaal, culturele achtergrond, sociale klasse, seksuele oriëntatie of met mensen die
mogelijk een beperking hebben.
Wat in de toekomst realiteit wordt voor grote delen van België en Nederland, gebeurt
vandaag al in Antwerpen. Omgaan met grote en kleine verschillen tussen mensen
plaatst niet alleen de brede stedelijke gemeenschap voor uitdagingen, maar ook de
compactere leefwereld van de school, een plaats waar stedelingen en niet-stedelingen
met al hun gelijkenissen en verschillen samenkomen: leraren, leerlingen, ouders,
directieleden en andere belanghebbenden.
In het project Van startbekwaam naar stadsbekwaam, geruggensteund door het
transitiefonds voor de lerarenopleiding van de Vlaamse overheid en door de Antwerp
School of Education, werden lerarenopleiders van zeven lerarenopleidingen uit de stad
en provincie Antwerpen (Artesis Plantijn Hogeschool, CVO Crescendo, CVO EduKempen,
CVO HBO5 Antwerpen, CVO Provincie Antwerpen, Karel de Grote Hogeschool en
Universiteit Antwerpen) bijeengebracht om na te denken over de specifi eke competenties
die leraren(opleiders) nodig hebben om les te geven in een samenleving die zich
kenmerkt door superdiversiteit. De lerarenopleiders bundelden hun krachten, en die van
hun studenten en cursisten, in drie samenwerkingspraktijken rond talige diversiteit,
‘urban education’ en inclusie.
Het resultaat van hun samenwerking lees je in deze eindpublicatie van het Antwerpse
transitieproject. De auteurs willen hiermee andere lerarenopleiders in Vlaanderen en
Nederland informeren en inspireren. Het boek bevat concrete handvatten voor lerarenopleiders
die nu of in de toekomst met superdiversiteit geconfronteerd worden.