‘Kwaliteit van leven en van samenleven’ is een belangrijk onderwerp voor sociale en onderwijswetenschappers. Ook in het dichtbevolkte Nederland en Vlaanderen ligt het voor de hand eens stil te staan bij de verhoudingen tussen en binnen steden, dorpen, wijken, regio’s en het platteland. Zeker bij de vraagstukken die het actuele neoliberale, gedecentraliseerde beleid biedt.In dit boek belichten onderzoekers, docenten en praktijkwerkers vitale kwesties, uitdagingen en innovaties, vanuit drie thema’s: de ‘kloven’ in/tussen steden en platteland, de prikkelende (inter)regionale ontwikkelingen, gemeentelijke en burgerinitiatieven, en de vraag: wat kunnen en doen het beroepsonderwijs en onderzoek?De auteurs tonen de sociale kwaliteit van leefomgevingen aan de hand van diagnoses, praktijken, initiatieven én evaluaties. Wat valt er binnen en tussen die complexe kaders te verklaren, te handelen, te onderhandelen? Meer sociaal-economische zekerheid, meer sociale cohesie en sociale inclusie. Meer competenties en adequater beleid.Dit boek geeft verklaringen van oorzaak-gevolgketens, uitleg van hindernissen én suggesties en aanbevelingen bij de aanpak ervan. Ook voor aanstaande professionals.