De ‘Dialoogkaarten inclusief onderwijs’ zijn ontstaan naar aanleiding van gesprekken over inclusie in het Nederlandse werkveld. Nu de ontwikkeling richting inclusieve scholen is ingezet, komen diverse vragen naar voren. Hoe gaan we inclusief onderwijs organiseren? Hoe brengen we onderwijsprofessionals op constructieve wijze met elkaar in gesprek over inclusief onderwijs? Hoe krijgen we zicht op wat we al doen, waar we sterk in zijn en wat ons nog te doen staat?De ‘Dialoogkaarten inclusief onderwijs’ zijn ontwikkeld voor mensen binnen het onderwijsveld. De gesprekken rond deze kaarten kunnen een eerste aanzet zijn tot visievorming. Wat is een eerste stap die we kunnen zetten? Welke vervolgstappen wil en kan een onderwijsorganisatie zetten?Je vindt in deze kaartenset 36 kaarten: dialoogkaarten, themakaarten, interventiekaarten en een verdiepingskaart.De kaarten zijn uitgewerkt volgens 10 thema’s:
1. Leiderschap en management
2. Schoolbrede ontwikkeling
3. De schoolbrede omgeving
4. Communicatie in de school
5. Het ontwikkelingspotentieel van leerlingen en medewerkers
6. Curriculumplanning voor inclusief onderwijs
7. Verschillend en toch verbonden
8. Onderwijs en leerstrategieën
9. Klassenmanagement
10. Het ondersteunen en waarderen van het leren.De teksten van de kaartenset zijn uitgewerkt door Ariane van Dijk, Hanne Touw en Sofie Sergeant (Hogeschool Utrecht). De illustraties zijn van Michael Giangreco en cartoonist Kevin Ruelle, en Sofie Sergeant en cartoonist René Krewinkel. De auteurs werkten samen met cartoonisten, omdat humor en ernst elkaar nodig hebben, ook in het samen realiseren van inclusief onderwijs.