Wat doe jij voor de sterkere leerlingen in je klas? Steeds vaker ondervind je als leerkracht grote verschillen tussen je leerlingen. De kans bestaat dan dat sterke leerlingen – onder wie hoogbegaafden – niet genoeg uitgedaagd worden, zich beginnen te vervelen of gaan onderpresteren. Meestal start je een zoektocht naar nieuw lesmateriaal, terwijl het antwoord gewoon in de inhoud van je eigen lessen ligt. In slechts enkele stappen kan jij je les zo verrijken dat je niet alleen de sterkste, maar álle leerlingen in je klas laat groeien.
Dit boek toont aan waarom en hoe het verrijken van je les het verschil maakt. Aan de hand van enkele theoretische modellen en de Taxonomie van Bloom beschrijft het welke kleine en haalbare ingrepen voor een groter leerrendement zorgen en hoe je de sterktes van je leerlingen kan ontdekken en inzetten. Uitgebreide praktijkvoorbeelden uit verschillende vakken maken de modellen in dit boek voor elke leerkracht concreet, herkenbaar en dus makkelijk toepasbaar.
Kortom, met dit boek heb jij de tools in handen om alle leerlingen in je klas – en dus ook de sterksten – leerstof op maat te geven.
‘Dit werkboek kan nuttig zijn voor leerkrachten in het voortgezet onderwijs en ouders, voor wie een aantal bekende feiten en modellen weer eens netjes op een rijtje zijn gezet.’ – Recensie van Drs. Ben Daeter voor NBD Biblion, februari 2021
Leticia Vandemeersche is leerkracht Klassieke Talen. In haar coachingspraktijk Oida begeleidt ze hoogbegaafde jongeren en hun ouders. Daarnaast is ze partner bij Hoogbloeier, het Vlaams expertisenetwerk voor hoogbegaafdheid.
De tekeningen in kleur zijn van de hand van visual facilitator Kristof Braekeleire van jixso.com.