Hoe pak ik mijn taallessen het beste aan? Heel wat leraren moderne vreemde talen en NT2 stellen zich dagelijks deze vraag. Lesgeven is dan ook een complexe opdracht met een waaier aan mogelijke benaderingen, als differentiëren, leerlingen motiveren en evalueren. Daarnaast ook feedback geven, werken met rubrics en een portfolio, leerstrategieën gebruiken, afstandsonderwijs … Wat zet je allemaal in om leerlingen een taal adequaat te leren gebruiken in verschillende communicatieve situaties? En hoe?
Deze zoektocht zal elke taalleerkracht herkennen. In dit boek gaat de auteur verder dan theoretische benaderingen en vertelt ze over good practices en haar eigen ervaringen. Ze biedt taalleraren ook inspiratie om in te spelen op de talenten van leerlingen. Hun autonomie, betrokkenheid en competentie te verhogen. In te zetten op differentiatie en variatie, en gebruik te maken van activerende werkvormen.
Geregeld komen haar cursisten ook zelf aan het woord met hun kijk op deze communicatieve aanpak.
Marlène Rasir heeft vijftien jaar ervaring als lesgever Frans in het secundair, volwassenen- en hoger onderwijs. Ze is ook nascholer en pedagogisch coördinator. Haar drijfveer is om steeds op zoek te gaan naar nieuwe, inspirerende werkvormen en tools voor een sterk communicatief talenonderwijs. Voor zichzelf en alle andere taalleraren.