Het aantal jongeren met een gedragsstoornis, AD(H)D, hechtingsstoornis, depressie, angststoornis, autisme… neemt de laatste decennia in sneltempo toe. De auteur beschrijft de opkomst van de kinder- en jeugdpsychiatrie tot heden aan de hand van zijn 46-jarige carrière in de zorg en het onderwijs. Hij plaatst daarbij kritische noten bij de overdreven hang naar het als gestoord of ziek classificeren van jongeren.
Het boek levert praktijkgerichte inzichten en handvatten om jongeren die introvert of extravert ontregelen, relationeel verbonden te ondersteunen in het herstel van hun balans. Het meest succesvolle in de begeleiding blijkt namelijk de verbonden relatie met de volwassene te zijn. Daarnaast blijkt de bewezen effectieve aanpak van de genoemde ‘stoornissen’ meer overlap dan verschil te kennen. Zowel de invloed van de breinontwikkeling als die van de omgeving passeren steeds de revue. Naast veel praktijkvoorbeelden beschrijft hij zijn eigen periodes van ontregeling, waarbij hij het belang van ‘communicare’ diepgaand ervoer in het toepassen van de effectieve herstelbenaderingen.
Giel Vaessen werkte als verpleegkundige, groepswerker, socialevaardigheidstherapeut, gezinstherapeut, behandel- en zorgcoördinator en teamleider in de jeugdzorg en het onderwijs. Daarnaast schreef hij diverse praktijkgerichte boeken en geeft hij cursussen aan ouderverenigingen, leraren en hulpverleners in de jeugdzorg. Zie www.kinkindekabel.nl.