‘Vertel mij wat je ziet. Verhalen, kunstgeschiedenis en cultuuronderwijs’ stelt de hypothese dat kunstgeschiedenis en cultuuronderwijs elkaar nodig hebben. Het boek bevat twee luiken: een traditioneel en een alternatief. Het traditionele luik richt zich op oefeningen waarbij uitgelegd wordt wat stijlgeschiedenis en iconologie inhouden. De alternatieve aanpak is een warm pleidooi om de verhalende interpretaties van studenten en die van kunsthistorici te analyseren. De kritische vergelijking van het standpunt van studenten met dat van anderen en met het collectieve geheugen leert hen hoe kennis opgebouwd wordt en hoe veronderstellingen en vooroordelen cultureel ingebed zijn. Cultuurreflectie wordt ook tot stand gebracht door kunstobjecten. Sommige kunstwerken kunnen door de kracht van hun beeldende middelen de wijze van kijken en interpreteren ter discussie stellen.
‘Vertel mij wat je ziet’ is een uitnodiging tot een pedagogische flexibiliteit. Het doel ervan is studenten leren hoe ze kunnen spreken over en met kunstwerken, kunstgeschiedenis en de cultuur waarin ze leven.
Charlotte Pannier doceerde vele jaren het vak kunstgeschiedenis aan leerlingen uit het secundair kunstonderwijs. Nu is ze als gastprofessor verbonden aan de faculteit Kunstwetenschappen en Archeologie van de Vrije Universiteit Brussel.