Onderwijskunde als ontwerpwetenschap is een handboek met een zeer concrete, op het
vakgebied gerichte insteek. In deel 1 wordt een referentiekader naar voren geschoven dat de
concrete processen, variabelen en actoren in kaart brengt. Na het exploreren van drie dominante
visies op leren en instructie – het behaviorisme, het cognitivisme en het constructivisme – worden
die vervolgens verder uitgediept. Daarbij wordt de kaart getrokken van evidence-based benaderingen.
Met andere woorden: onderzoek, zowel internationaal als in de Vlaams-Nederlandse
context, is de basis om de relevantie van principes, opvattingen, tools en aanpakken te bespreken.
Het handboek is bijzonder actueel, boordevol recent onderzoek. Onderwijskunde is namelijk een
levende wetenschap die niet alleen de praktijk beïnvloedt, maar ook het beleid en de aanpak van
instructie op het mesoniveau. De lezer wordt ook geconfronteerd met de impact van onderwijskunde
op formele en informele instructieaanpakken. Hierdoor komt leren en instructie in musea,
volwassenenopleidingen, bedrijven, professionalisering enzovoort om de hoek kijken.
Martin Valcke is gewoon hoogleraar aan de Universiteit Gent. Hij is voorzitter van de vakgroep
Onderwijskunde en coördineert onderzoek over de innovatie van het hoger onderwijs en onlineleeromgevingen.
Een groot deel van zijn onderzoek is opgezet in de opleidingen geneeskunde,
ingenieurswetenschappen, diergeneeskunde, verpleegkunde, vroedkunde en in de
lerarenopleiding. Daarnaast is Martin Valcke ook onderzoeker in landen in het Zuiden. Innovatiemanagement,
capacity building, kwaliteitszorg en performance-indicatorenonderzoek staan daarbij
centraal in zijn onderzoeks- en ontwikkelwerk.