Klinisch redeneren, van model naar competentie - Een leerboek voor artsen en studenten
Evidence based medicine is stilaan gemeengoed, niet alleen op het vlak van data, ook het redeneren van de arts vraagt om een wetenschappelijke onderbouw. Klinisch redeneren is vandaag dan ook een volwaardige discipline in de artsenopleiding.
Dit leerboek versterkt het klinische redeneren van de arts. Zowel voor studenten geneeskunde als artsen, voor huisartsen als andere specialisten is het een heldere basis voor hun (toekomstige) dagelijkse diagnostische werk. Het boek is niet normatief, maar prescriptief opgevat en bevat manieren van denken waardoor de kans op fouten vermindert.
Vanuit het baanbrekende werk van Turing, Sackett, Pauker, Kassirer en Kahneman analyseerden de auteurs de denkprocessen van de arts. Zo kwamen ze tot een gemeenschappelijk cognitief model in een verstaanbare taal, die tegelijk ook de communicatie met de patiënt vergemakkelijkt. Het model volgt eenvoudige logische principes, in drie stappen. Het diagnostische landschap helpt om verklarende hypotheses te vinden voor het ziektebeeld van de patiënt. Een eenvoudige intuïtieve schaal ondersteunt de arts vervolgens om de waarschijnlijkheid te bepalen dat een van de hypotheses juist is. Ten slotte is het drempelprincipe een hulp om de voor- en nadelen af te wegen van behandelen of niet-behandelen.
Elk hoofdstuk van dit boek is verrijkt met duiding en oefeningen in de digitale leeromgeving Sofia. Want klinisch redeneren kan je leren!