Op zoek naar klanken en letters beschrijft hoe kleuters op een speelse en onderzoekende manier nader kunnen kennismaken met klanken en met letters. De activiteiten gericht op klanken zijn aanvankelijk strikt gescheiden van de activiteiten die zijn gericht op de lettervormen. Ook in het lokaal is dit zichtbaar doordat het onderzoeken van klanken op een andere plek gebeurt dan het onderzoeken van lettervormen. Het zijn niet alleen verschillende doelen, maar ze maken ook gebruik van verschillende hersengebieden. Pas als beide voldoende gekend en herkend worden is een koppeling zinvol. Dan gaan ze letters koppelen aan klanken en begint het spellen van klankzuivere woorden.
Bij elke activiteit is aangegeven op welk(e) doel(en) de handeling is gericht en welk materiaal daarbij gebruikt kan worden. Verder is steeds beschreven hoe de activiteiten kunnen verlopen, zijn er suggesties om het voor bepaalde leerlingen uitdagender te maken, maar ook hoe het voor andere leerlingen eenvoudiger en in kleinere stappen kan.
Achterin is een registratielijst opgenomen, waarop alle doelen staan vermeld.