We willen in een competitieve omgeving het verschil maken. Dat is in de verkoop en sport makkelijk te definiƫren. Omzet of winst. Maar waar zit het verschil? Als je van de ander weet te winnen. Winnen is de uitkomst van het verschil maken. Dus hoe zorgen wij, als professional en manager, dat we precies weten wat dit inhoudt?
Het vertellen wat iemand moet doen lijkt een goede manier om succes te bereiken. Zeg maar het opvolgen van tips. Alleen werkt dit niet of nauwelijks in een dynamische omgeving. Elke situatie of gesprek is altijd net weer iets anders. Dit betekent vaak dat er ook om ander gedrag gevraagd wordt. Zo hoor je veel coaches achteraf roepen wat ze hadden moeten doen, maar dit bereidt hen totaal niet voor op de volgende spelsituatie. Wat we willen is dat duidelijk moet zijn wat het gewenste effect is. Zo kun je met behoud van creativiteit zelf invulling geven aan de wijze waarop je succesvol kunt zijn. Maar het effect is weer niet hetzelfde als het eindresultaat, zeg maar winnen of het closen van een deal, omdat het eindresultaat weer van meerdere dingen afhangt. Kortom, wil je weten waar je op moet sturen, zodat je het verschil gaat maken, lees dan dit boek.