Frits Bolkestein, v.m. VVDleider
en EU-commissaris: "David Pinto is een Marokkaanse Jood die via Israël in Nederland is terechtgekomen. In juni 1988 heeft hij voor het eerst bekendheid gekregen door te spreken over het "doodknuffelen" van allochtonen. Hij is directeur van het Intercultureel Instituut (ICI) en heeft begin 2016 de beweging LEF opgericht.
De crux van het probleem, schrijft hij, is de botsing tussen premoderne en moderne waarden. Hij geeft 36 voorbeelden van botsende waarden. Die
vormen misschien wel het meest interessante deel van het boek. Politieke
correctheid is wat Pinto het krachtigst wil bestrijden. Hij kort het af tot
"policor". Tot slot bespreekt Pinto vijf gevallen van botsende waarden die alle belangwekkend zijn. Zijn boek is een waardevolle aanvulling op de lectuur die meestal ten dienste staat van hen die op het probleemgebied werkzaam zijn".
Prof. dr. Paul Cliteur, auteur van o.m. Het Atheïstisch Woordenboek:
"Een flitsend manifest vol met nieuwe ideeën voor een nieuwe politiek".
"Diegenen die de moderne cultuur haten zullen Pinto beschuldigen van
"verlichtingsfundamentalisme".
"Dit boek is ook een goede inleiding tot de maatschappelijke debatten van de afgelopen jaren".
Dr. Geerten Waling, historicus:
"Veel verfrissender is dan toch de aanpak van David Pinto, die een 'radicale benoemer' mag heten en die niet schuwt om het hete hangijzer van de cultuur en van culturele verschillen - zaken die taboe zijn in de Umma - op te rapen en zelfbewust en met open vizier te onderzoeken. Uit angst om door de Umma geëxcommuniceerd te worden houden velen wijselijk hun mond. David Pinto niet, en dat maakt dit boek spannend en oprecht."
Dr. Floris van den Berg, filosoof:
"In De piramide van Pinto biedt communicatiedeskundige David Pinto een
origineel perspectief op een prangend probleem in de hedendaagse samenleving, namelijk de botsing tussen de waarden van mensen met een
niet-westerse cultuur (immigranten of allochtonen) met de dominante
westerse cultuur. Pinto draagt met LEF, maar ook met lef bij aan het
maatschappelijk debat door het vraagstuk van de falende integratie op te
pakken op een andere manier dan de PVV en de Partij voor de Rede. Hij wijst de botsing tussen premoderne en moderne waarden aan als de crux van het probleem."