Niets is zo leuk als leren lezen en meegesleept worden door een verhaal, en het is erg frustrerend wanneer dit niet lukt. Kinderen met leesproblemen krijgen vaak leesblaadjes voorgeschoteld waarin weinig structuur zit, of worden aangespoord om vooral 'te blijven lezen'.
Uit onderzoek en de praktijk weten we echter dat het noodzakelijk is om leesmateriaal op het juiste niveau aan te bieden, met een duidelijke lijn in dit materiaal. Tegelijk merken we dat zowel therapeuten, ervaren leerkrachten, CLB-medewerkers als studenten in opleiding het niet eenvoudig vinden om een goed beginniveau te bepalen en daaraan een leesplan te koppelen.
Vanuit deze nood werd Lezer-scan ontwikkeld als een logische verderzetting van Lezergame (Abimo). Het werd een praktische tool die therapeuten en leerkrachten in staat moet stellen om het leesprobleem beter te observeren en dit te koppelen aan een helder beginniveau waarbij de volgende fasen in het leesproces duidelijk worden. De mogelijke fasen die een kind moet doorlopen in een leesproces staan vermeld in de tool. Dit alles wordt gestaafd met vier concrete casussen die via video-ondersteuning te volgen zijn. Hierin wordt alles stap voor stap uitgelegd.