STARTTAAL INSTAP is de nieuwe methode Nederlands voor leerlingen in het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. De methode wordt speciaal ontwikkeld voor leerlingen die de lesstof in VIA Vooraf - Op weg naar 1F nog niet aankunnen en meer tijd en kleinere stappen nodig hebben om basisvaardigheden taal aan te leren. Starttaal Instap zal uit twee leerwerkboeken bestaan: deel A en deel B. In de leerwerkboeken staan functionele taaltaken in een betekenisvolle context centraal.
OPBOUW DEEL A
Deel A van Starttaal Instap is opgebouwd uit vier thema’s. Elk thema bestaat uit vijf oefentaken en een herhalingstaak. In de herhalingstaak herhaalt de leerling de vaardigheden die hij in dat thema heeft geleerd. De herhalingstaak kan worden ingezet als vorm van formatieve evaluatie. Als uit de herhalingstaak blijkt dat de leerling extra oefening nodig heeft, kan de docent extra oefentaken inzetten. Ook is voor ieder thema van Starttaal Instap deel A een praktijktaak beschikbaar. Met het uitvoeren van de praktijktaak kunnen de leerlingen de ingeoefende taalvaardigheden van dat thema toepassen in een praktijkgerichte context. De extra oefentaken en praktijktaken zijn beschikbaar als download op onze methodesite Studiemeter.
De thema's zijn:
Thema 1 | Aan de slag
Thema 2 | Eropuit
Thema 3 | In en om het huis
Thema 4 | Waar of niet?
NB: Deel B verschijnt voor schooljaar 2019-2020 en biedt de praktische taaltaken aan in arbeidsgerichte context.