Muziek en taal, twee totaal verschillende dingen zou je zo op het eerste gezicht denken. Muziek óf taal, dat was de keuze waar ik na mijn middelbare schooltijd voor stond. Ga ik verder in de muziek of verder in de taal? Het leek in ieder geval duidelijk dat een combinatie niet bestond. Niets bleek minder waar. Muziek en taal lijken in de kern erg op elkaar en als orthopedagogisch muziekbeoefenaar heb ik dan ook goud in handen. Ik kan de schakel zijn tussen deze twee. Met de inzet van muziek wordt het taalonderwijs direct een heel stuk leuker en effectiever.
Om hier het maximale uit te halen, moet het natuurlijk niet bij de muzieklessen blijven. Deze materialenbundel is zo ontworpen dat hij geschikt is voor groepsleerkrachten, vakleerkrachten, logopedisten etc. De activiteiten bevatten heldere omschrijvingen, stappenplannen en bladmuziek met akkoorden. Ze zijn los van elkaar te gebruiken en aan te passen aan thema's binnen de lessen. Daarnaast zijn het ideale energizers wanneer de aandacht even verslapt. Met deze muzikale activiteiten kan op een laagdrempelige manier extra aandacht worden besteed aan het auditieve taalverwerkingsproces bij kinderen. Luisteren kun je tenslotte leren