Laat/d de pedagogische basis met rust!

Opvoeden in tijden van versnelling

Voorzijde
Achterzijde
29,95
Leverbaar vanaf 10 februari 2025
Met 5% studentenkorting
voor 28,45 i
+
Bestel
ISBN: 9789463174190
Uitgever: Instondo
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: B. Wienen
Druk: 1
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2025
NUR: Educatieve uitgaven algemeen

Ouders, scholen, gemeenten, jeugdhulp, werkgevers

(sport)verenigingen en kerken, wie maakt zich nu niet

druk over het opvoeden van kinderen in deze tijd? Een

veel gehoorde oproep is om vooral samen te werken

aan een pedagogische basis. Maar wat als het wel

heel erg druk wordt in die pedagogische basis of als

iedereen daarin met andere dingen bezig is?

Ook de oproep om meer preventie zodat kinderen

zich meer gaan welbevinden is regelmatig te horen

in de media als oplossing voor het oplopende

jeugdhulpgebruik. Bovendien vragen de landelijke

overheid en gemeenten van ons: doe iets voor onze

jeugd en ze starten campagnes op als ‘Praat over je

depressieve gevoelens’ of ‘Mamaliefde’. Maar al die

inzet lijkt niet te leiden tot meer kinderen en jongeren

die zich goed voelen. Daarom is het hoog tijd voor

een ander perspectief. In dit boek verkent Bert Wienen

de pedagogische basis en ziet hij die vooral als de

mate waarin pedagogische relaties op elkaar zijn

afgestemd. Het boek is een vervolg op zijn eerder boek

‘Van individueel naar inclusief onderwijs’ dat in 2024

bekroond is tot Onderwijsboek van het jaar.

Nu gaat zijn analyse een stap verder. Wat kan er

rondom de school? Hoe bouwen we aan contexten

waarin kinderen samen antwoord leren te geven op

de vraagstukken van de toekomst? Dit boek geeft zo

richting aan alle organisaties die verandering willen in

het sociaal domein. Onder het strikte motto: ’Laad/t de

pedagogische basis met rust!’

Bert Wienen heeft gewerkt in de jeugdhulp en het

onderwijs. Hij heeft een brede achtergrond als

psycholoog, onderwijswetenschapper en bedrijfskundige

en is gepromoveerd in de ontwikkelingspsychologie.

Hij is wetenschapper en adviseur voor

scholen, gemeenten en andere overheden. Hij is

medeoprichter van het Instituut voor Inclusief

Onderwijs en de site pedagogischperspectief.nl