Ouders, scholen, gemeenten, jeugdhulp, werkgevers
(sport)verenigingen en kerken, wie maakt zich nu niet
druk over het opvoeden van kinderen in deze tijd? Een
veel gehoorde oproep is om vooral samen te werken
aan een pedagogische basis. Maar wat als het wel
heel erg druk wordt in die pedagogische basis of als
iedereen daarin met andere dingen bezig is?
Ook de oproep om meer preventie zodat kinderen
zich meer gaan welbevinden is regelmatig te horen
in de media als oplossing voor het oplopende
jeugdhulpgebruik. Bovendien vragen de landelijke
overheid en gemeenten van ons: doe iets voor onze
jeugd en ze starten campagnes op als ‘Praat over je
depressieve gevoelens’ of ‘Mamaliefde’. Maar al die
inzet lijkt niet te leiden tot meer kinderen en jongeren
die zich goed voelen. Daarom is het hoog tijd voor
een ander perspectief. In dit boek verkent Bert Wienen
de pedagogische basis en ziet hij die vooral als de
mate waarin pedagogische relaties op elkaar zijn
afgestemd. Het boek is een vervolg op zijn eerder boek
‘Van individueel naar inclusief onderwijs’ dat in 2024
bekroond is tot Onderwijsboek van het jaar.
Nu gaat zijn analyse een stap verder. Wat kan er
rondom de school? Hoe bouwen we aan contexten
waarin kinderen samen antwoord leren te geven op
de vraagstukken van de toekomst? Dit boek geeft zo
richting aan alle organisaties die verandering willen in
het sociaal domein. Onder het strikte motto: ’Laad/t de
pedagogische basis met rust!’
Bert Wienen heeft gewerkt in de jeugdhulp en het
onderwijs. Hij heeft een brede achtergrond als
psycholoog, onderwijswetenschapper en bedrijfskundige
en is gepromoveerd in de ontwikkelingspsychologie.
Hij is wetenschapper en adviseur voor
scholen, gemeenten en andere overheden. Hij is
medeoprichter van het Instituut voor Inclusief
Onderwijs en de site pedagogischperspectief.nl