Veel onderwijsprofessionals hebben een gebrek aan tijd. Andere zien soms door de bomen het bos niet meer. En kwaliteiten worden niet altijd voldoende benut. Denk na en doe: werken met denkinstrumenten bevat tools die je kunt inzetten in gesprekken met leerlingen en ouders, en tijdens vergaderingen met collega's. De denkinstrumenten bieden inzichten en concrete manieren om doelgericht om te gaan met zowel eenvoudige als complexe vraagstukken.
Deze tools - zoals bijvoorbeeld de hamer en de spiegel - stellen je bovendien in staat het hogere orde-denken te praktiseren. Je denkt dus gericht na over je eigen denken, je reflecteert en maakt op basis hiervan (nieuwe) afwegingen. Het inzetten van de denkinstrumenten leidt ertoe dat je waarschijnlijk nóg beter, alerter, strategischer of adequater handelt. Daar heb je niet alleen zelf baat bij als professional, maar ook de leerlingen, ouders en collega’s. Win-win dus!
In deze TIBtool zijn ervaringen van verschillende intern begeleiders verwerkt.
Jan de Bas werkte als leerkracht, was jarenlang opleidingsdocent aan de pabo van Hogeschool Inholland en is eigenaar van het cursusbureau Filosofiegroep Rotterdam.
Ed Verhage werkt als zelfstandig interim-directeur en consultant in het primair onderwijs. Hij is oprichter en eigenaar van Sqope, een bureau voor interim-management, training en advies in het onderwijs.
Samen schreven zij eerder ‘Denkinstrumenten voor leidinggevenden in het onderwijs. Onderwijsbegeerte in de praktijk’ (2021).