Jonge kinderen leren en ontwikkelen zich spelenderwijs. Het klinkt zo eenvoudig, maar vraagt veel kennis en kunde van
professionals. Scholen die zich hiervan bewust zijn, werken vanuit een sterk educatief concept en nemen jaarlijks hun
onderwijskwaliteit onder de loep. Deze scholen houden zich voortdurend bezig met de vragen: Wat moeten kinderen de
eerste jaren op de basisschool leren en ontwikkelen? En hoe doen zij dat het beste?
Deze TIBtool beschrijft stap voor stap hoe je samen met je onderbouwteam het onderwijs aan kleuters kunt vormgeven.
Naast theoretische achtergronden staan er ook veel praktische tools en tips in. Van het ontwerpen van een beredeneerd
aanbod naar het inrichten van de verrijkte omgeving, tot het inzetten van een passende organisatie en didactiek voor
spel. Anouk Brouns stelt daarbij een steeds terugkerende vraag: Met welk doel ontwerp en organiseer je als
onderwijskundige professional allerlei activiteiten en hoe weet je of deze daadwerkelijk bijdragen aan ontwikkeling? Goed
kleuteronderwijs gaat immers over onderwijs dat het beste bij kinderen naar boven haalt. IB’ers en leerkrachten ondervinden al lezend dat de beschreven werkwijze naadloos aansluit bij scholen die doelgericht werken in de groepen 3 t/m 8.