Iedereen komt in het leven in aanraking met verlies
en verdriet. Of het nu gaat om het verlies van een
lievelingsknuffel op jonge leeftijd, een echtscheidingssituatie
of het verlies van een dierbare. Elke verliessituatie heeft
invloed en verdient het om met aandacht te ondersteunen
waar dat nodig is. Het praten over verlies en verdriet mag
worden genormaliseerd. Dit geeft ruimte voor het ervaren en
erkennen van emoties die zich aandienen. Hier ligt een kans
in het onderwijs.
In het omgaan met verlies en verdriet heb je als professional
te maken met je eigen verlieservaringen en aannames over
rouw. In deze TIBtool willen we je uitnodigen te onderzoeken
hoe jij persoonlijk omgaat met dit thema en je kennis en
tools meegeven om hier professioneel vorm aan te geven.
Er bestaan verschillende theoretische modellen, zoals de
rouwtaken van Kobler Ross, de rouwfasen van Worden en
meest recent het duaal model van Stroebe. Deze TIBtool
geeft je handvatten om theorie over rouw en verlies te
vertalen naar de onderwijspraktijk. Met nieuwe inzichten en
kaders kun je leerlingen, ouders en collega’s op een goed
afgestemde wijze ondersteunen bij verlieservaringen.