Een goede samenwerking tussen school en ouders draagt bij aan een succesvolle schoolloopbaan van leerlingen. Daarmee is samenwerken met ouders onderdeel van de primaire taak van de school. Het is daarom van belang dat leraren weten wat ertoe doet in die samenwerking met ouders en in staat zijn die goed vorm te geven en uit te voeren.
Peter de Vries laat in dit Basisboek ouderbetrokkenheid zien hoe je die samenwerking met ouders kunt vormgeven. Met als doel de verantwoordelijkheid voor de eigen ontwikkeling bij de leerling te vergoten. Of het nu om basisonderwijs of voortgezet onderwijs gaat.
Met dit implementatieboek voor effectieve en efficiënte ouderbetrokkenheid in de hand is elke school zelf in staat ouderbetrokkenheid te versterken volgens logische stappen, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en vele praktijkvoorbeelden. De Vries werkt niet vanuit één bepaald concept ouderbetrokkenheid. Dit is vooral een praktisch boek vol met handige modellen, die ondersteunen om bij alle collega’s een cultuur van ouderbetrokkenheid te creëren.
Het is daarbij van belang dat in elke school minstens één teamlid zich specialiseert in de samenwerking met ouders en het team daarin meeneemt. Peter de Vries werkt de ingrediënten uit die deze specialisten nodig hebben om hun rol goed te kunnen vervullen. Maar ook voor de andere leraren en de schoolleiding is het goed om kennis te nemen van dit boek, want samenwerken met ouders doe je als team!
Peter de Vries was leraar in het basis- en speciaal basisonderwijs en werkte als adviseur en trainer ouderbetrokkenheid bij CPS. Hij is de bedenker van het bekende concept Ouderbetrokkenheid 3.0 dat op veel scholen wordt gebruikt. Momenteel is hij onafhankelijk expert ouderbetrokkenheid, verzorgt lezingen en trainingen en begeleidt scholen in het basis- en voortgezet onderwijs. Daarnaast doet hij promotieonderzoek over ouderbetrokkenheid.