Goed onderwijs ontwikkel je samen. Een professionele leergemeenschap (PLG) kan daarbij een belangrijke rol vervullen. Er zit veel ontwikkelkracht in een groep onderwijsprofessionals die samen onderzoekend en lerend werken: aan de verbetering van de onderwijspraktijk, en aan het samen ‘PLG zijn’.
In deze TIBtool wordt het concept van een professionele leergemeenschap besproken in relatie tot de school als lerende organisatie, en vanuit het belang van planmatig werken aan de ontwikkeling van de onderwijspraktijk. Vervolgens worden thema’s, concrete stappen en instrumenten aangereikt waarmee een schoolteam zich kan ontwikkelen als leergemeenschap. En uiteraard biedt deze TIBtool ook handvatten voor het effectief begeleiden van de ontwikkeling van een PLG.
‘Samen bouwen aan een professionele leergemeenschap’ bevat relevante en praktische informatie voor professionele leergemeenschappen in het hele educatieve domein: voor onderwijsprofessionals, voor reeds actieve professionele leergemeenschappen en voor IB’ers, coördinatoren, leidinggevenden en anderen die een positieve bijdrage willen leveren aan het ontwikkelen en functioneren van PLG’s.
Willem de Vlaming is zelfstandig (Team)coach, adviseur en procesbegeleider bij professionalisering, organisatieontwikkeling en veranderingsprocessen. Ook is hij docent bij Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg.