Kantelende scholen

Voorzijde
36,95
Vandaag besteld,
maandag verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789463171717
Uitgever: Instondo
Verschijningsvorm: Hardcover
Auteur: Luc Greven
Druk: 1
Taal: Nederlands
NUR: Basisschool

Steeds meer onderwijsexperts en onderwijzenden zelf spreken met fundamentele zorg over de toekomst van ons onderwijs, ook al verschilt hun oplossingsrichting. Anderzijds leeft het besef dat er elke dag in elke school wonderen worden voltrokken. Maar het kan zoveel beter. In dit boek gaan we daarnaar op zoek, vooral door te kijken naar scholen die het helemaal anders zijn gaan doen. Scholen die werken onder Nederlandse condities en regelgeving. We noemen ze kantelende scholen.

Luc Greven schrijft over onderwijsvernieuwing: “Het is een oude didactische notie vanuit de lespraktijk: ’Zet het aan, til het erbovenuit, anders blijft het niet hangen.’ Dat is voor dit boek hier en daar overgenomen, vanuit de overtuiging dat elke school tussen nu en 10 jaar tot de conclusie moet komen dat met stapsgewijs verbeteren (kabbelen) geen wezenlijke ontwikkeling meer mogelijk is en ingrijpende vernieuwing (kantelen) moet worden overwogen.”.

‘Kantelende scholen’ is gericht op de leraar, die morgen kan beginnen met de verandering in de klas en daarin leerlingen en collega´s mee kan nemen. Het is gericht op de schoolleider, die morgen kan beginnen met de verandering van de school. Samen met het team werken aan een visie op de school van de toekomst, elke dag leren van de leraar mogelijk maken. Het is ook gericht op de schoolbestuurder die ruimte aan de school kan geven, innovaties kan uitdagen, experimenten aanmoedigen. Dit boek daagt uit en kiest voor een praktische benadering van schoolvernieuwing. Want niet de theorie verandert de school, maar de actie die de theorie in handelen van de leraar, leerling, schoolleider en bestuurder vertaalt.

Drs. Luc F. Greven was o.a. directeur van het Seminarium voor Orthopedagogiek (Hogeschool Utrecht), leraar en directeur in het (Voortgezet) Speciaal Onderwijs, hogeschooldocent en wethouder met onderwijs in zijn portefeuille. Hij schreef eerder over schoolleiderschap, interne begeleiding en over de school als lerende organisatie.