Hoogbegaafdheid is 'in'. Her en der richt men speciale klassen voor hoogbegaafde leerlingen op. Wat vaak ontbreekt, is het besef dat hoogbegaafdheid een bijzonder complex fenomeen is. De enorme verschillen in leerlingen binnen het hoogbegaafdheidsspectrum van 130 tot 210 IQ worden vaak niet herkend. Daarom is het belangrijk je eerst goed te verdiepen in dit fenomeen, voordat er een verrijkingsprogramma, plusklas of zelfs voltijd onderwijs voor hoogbegaafden wordt gestart. In deze publicatie geven de auteurs in het kort weer wat nodig is om te begrijpen wat hoogbegaafde leerlingen nodig hebben. Aan de hand van praktische tools leren leerkrachten en intern begeleiders wat nodig is om deze leerlingen te onderwijzen. Het is een eerste aanzet tot meer kennis over het begeleiden van hoogbegaafde kinderen in je klas. Kwalitatief goed onderwijs voor hoogbegaafde kinderen vraagt om het verder verdiepen vanuit deze basiskennis.
Renata Hamsikova is ECHA-specialist in Gifted Education, counselor en eigenaar van IeKu Advies. Zij is gespecialiseerd in uitzonderlijke begaafdheid en adviseert scholen en ouders.Renata heeft vele publicaties op haar naam staan en is een gevraagde spreker. Joyce Luider-Veenstra is ECHA-specialist in Gifted Education en oprichter van Gewoon Hoogbegaafd. Zij begeleidt en coacht hoogbegaafde kinderen, ouders en leerkrachten. Joyce is gespecialiseerd in het analyseren van sociale en emotionele processen bij hoogbegaafde kinderen.