"Sociale ongelijkheid en onderwijsbeleid" is een biografische schets van sociaaldemocraat,‑politicus en onderwijssocioloog Jos van Kemenade (1937-2020). Centraal staat zijn werk voor het onderwijs. Basis voor deze schets vormen een serie gesprekken met Van Kemenade, een paar maanden voor zijn dood. De‑belangrijkste thema’s van deze gesprekken waren sociale ongelijkheid, vrijheid van onderwijs, leraarschap en het onderwijsbestel. Van‑Kemenade bleef nadenken over manieren om het onderwijs, maar ook de positie en werkcondities van leraren te verbeteren. De gesprekken bestrijken een halve eeuw onderwijsgeschiedenis, waaronder de omstreden Middenschool en van Kemenade’s veelbesproken ‘Contourennota’. Aanvullend op deze schets reageren tijd- en vakgenoten op de visie van Van‑Kemenade en‑plaatsen deze in een historische en‑politieke‑context.
Dit boekje is de tweede uitgave in de reeks Tijdsbeelden Onderwijs. Het eerste deel in de reeks gaat over christen democraat en onderwijsbestuurder Willy van Lieshout. Het‑doel van de reeks is om onderwijsbeleid in historische context te beschrijven en te begrijpen, onder meer door middel‑van gesprekken en interviews met visionaire beleidsmakers die in de ontwikkeling van het Nederlandse onderwijs een grote rol hebben gespeeld.