Wat is de rol van verhalen in organisaties? Welke verschillende werkelijkheden nemen we waar? Hoe ontdekken we veelal onbewuste patronen in organisaties? Hoe kunnen we deze patronen benutten en veranderen? In Hun zien het verkeerd reflecteert Steven de Groot op de rol van verhalen in organisaties aan de hand van acht alledaagse situaties zoals een vergadering, een ICT-implementatie of de eeuwige ambities van de afdeling P&O. Om vervolgens stil te staan bij de mechanismen en patronen die deze verhalen teweeg brengen.
Om patronen te beschrijven, begrijpen, benutten en veranderen introduceert De Groot de methode van context-mechanisme-outcome-configuraties (CMO’s) om de meervoudigheid in organisaties (zoals de onderstroom en bovenstroom) in kaart te brengen en hierin de diversiteit aan werkelijkheden te onderkennen. Door een 3D-bril kijken naar wat er gebeurt in een organisatie en daarmee de gelaagdheid van de empirische, de ‘feitelijke’ en de ‘niet-feitelijke’ werkelijkheden onderscheiden en verbinden. Met deze methode krijg je op een praktische en effectieve manier grip op de diffuse en weerbarstige gedragingen in organisaties.
Dr. Steven de Groot (1967) is lector Innovatief Ondernemen aan de Zuyd Hogeschool waar hij onderzoek doet naar organisatie-innovatie en ondernemerschap. Hij is initiator en hoofddocent van de zesdaagse Masterclass Design Thinking voor managers als onderdeel van de Zuyd Master Personal Leadership in Innovation & Change. Daarnaast werkt hij als scriptiebegeleider van de Master Begeleidingskunde aan de Hogeschool Rotterdam en is hij managementconsultant, schrijver, spreker en toezichthouder/commissaris bij diverse organisaties. Bij het IVA Instituut voor beleidsonderzoek en advies (Universiteit van Tilburg) raakte hij gefascineerd door het ontrafelen en benutten van patronen in organisaties aan de hand van CMO-configuraties.
Hij schreef eerder onder andere de boeken "Kennis in uitvoering; Werkboek kennismanagement", "Presteren met professionals" en "Het Schone in organisaties".