Welke beelden van de goede burger en de ideale samenleving dragen bij aan het onderwijs van goed burgerschap vanuit de theorie van normatieve professionalisering?Deze vraag staat in dit onderzoek centraal. Een beeld dat niet bijdraagt aan goed burgerschap is die van 'een idioot'. Een idiotès werd in de Griekse oudheid beschouwd als een 'niet waarlijk mens'. Hij werd gezien als onvrij en onontwikkeld, omdat hij zich alleen druk maakte over zijn eigen leven en zich niet bekommerde over zaken die de samenleving aangingen. Het tegenovergestelde van een idiotès noemde men 'een burger'. Een burger werd beschouwd als een 'waarlijk en vrij mens', omdat hij niet alleen over persoonlijke zaken sprak, maar ook met anderen in gesprek ging over publieke zaken.Dit boek onderzoekt welke verschillende beelden er in het onderwijs leven ten aanzien van de goede burger en de ideale samenleving. De beelden die bijdragen aan het onderwijs in goed burgerschap vanuit de theorie van normatieve professionalisering zijn de beelden waarin het onderwijs beoogt bij te dragen aan de uniciteit - vrijheid en verantwoordelijkheid - van leerlingen.Gertie Blaauwendraad (1977) studeerde aan de Pedagogische Academie Basisonderwijs van de CHE in Ede; Cultuur, Organisatie en Management aan de VU in Amsterdam en Religiewetenschappen en Geestelijke Verzorging aan de Universiteit Utrecht. Zij is als docent en onderzoeker verbonden aan de lerarenopleiding van de Hogeschool Utrecht.