Goed kunnen leren begint met goed kunnen lezen. Bij álle schoolvakken zijn leesplezier en leesvaardigheid van cruciaal belang. Niet alleen bij de taalvakken. Of het nou gaat om het oplossen van een verhalende rekensom, het stapsgewijs doorlopen van een practicum of het vinden van geografische informatie in De Bosatlas: bij al deze schooltaken ligt lezen aan de basis.
In Succesvol lezen in het onderwijs wordt ingezoomd op recent onderzoek naar de leesmotivatie en leesvaardigheid van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. Op welke wijze beïnvloeden docenten de leesmotivatie en de leerprestaties van hun leerlingen? Zijn zwakke lezers gebaat bij de inzet van digitaal leesmateriaal? Is er een doorgaande leeslijn te ontdekken in de zaakvakteksten op school? En met welke leesstrategieën kan het tekstbegrip van leerlingen worden gestimuleerd? Deze en vele andere vragen komen in deze bundel aan bod.
Succesvol lezen in het onderwijs is het resultaat van het gelijknamige wetenschappelijk congres dat Stichting Lezen eind 2016 organiseerde. De dertien artikelen in deze uitgave bieden zowel nieuwe wetenschappelijke inzichten als handreikingen voor de dagelijkse praktijk.
Deze bundel vormt deel 28 van de Stichting Lezen Reeks, een reeks gewijd aan wetenschappelijk onderzoek naar leesbevordering, leesvaardigheid en literatuuronderwijs.