In Nederland vliegen de onderwijsvernieuwingen je om de oren. Kinderen moeten oplossend en onderzoekend rekenen en schrijven. Samenwerken, reflecteren, creativiteit en digitale vaardigheden staan tegenwoordig bovenaan de prioriteitenlijst. Daarbij lijkt er een honger te zijn naar individualisering van het onderwijs. Of deze behoefte aan maatwerk uiteindelijk uitvoerbaar en/of wetenschappelijk onderbouwd is, doet er vaak niet toe. Waardoor worden deze vernieuwingen eigenlijk gevoed? En leidt vernieuwing ook tot verbetering of alleen maar tot meer problemen?
Met al die aandacht om het roer radicaal om te gooien, raakt de essentie van goed onderwijs verloren. Zo is kennisoverdracht, heldere instructie, het belang van oefenen en herhalen vandaag de dag minder in de mode, terwijl het juist werkt! Het is niet voor niets dat steeds meer bezorgde ouders hun heil zoeken in bijles, online hulp, of particulier onderwijs. Wanneer is vernieuwing zinvol en wanneer ook vooral niet? En als kinderen steeds slechter rekenen en schrijven dan moeten we dat toch eerst aanpakken?
Tjip de Jong legt in deze bundeling van zijn onderwijsblogs uit NRC Handelsblad de onderwijsvernieuwingen langs een kritische meetlat. Hij maakt onderscheid tussen oppervlakkige hypes en betekenisvolle verbeteringen in de klas. Dit doet hij met oog voor de dagelijkse praktijk, no-nonsense en met tal van grappige en vaak confronterende voorbeelden. Met QR-codes naar relevante podcasts en filmpjes op YouTube.
Trefwoorden: Onderwijs vernieuwingen individualisering verbetering hypes klas Tjip de Jong handleiding