De wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg

Een korte introductie

Voorzijde
Achterzijde
69,50
Vandaag besteld,
maandag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 66,03 i
+
Bestel
ISBN: 9789462909489
Uitgever: Boom uitgevers Den Haag
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: R.P. Wijne
Druk: 1
Pagina's: 278
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2021
NUR: Recht algemeen

Dit boek is een bewerking en samenvoeging van de juridische analyses die onderdeel waren van de evaluatie van de

Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (2020). De auteur maakte deel uit van het onderzoeksteam dat met de evaluatie

belast was. Het onderzoeksteam bestond uit leden van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en het Nederlands Instituut

voor Onderzoek van de Gezondheidszorg (NIVEL).

De juridische analyses betreffen de reikwijdte van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg evenals de onderdelen

kwaliteit, klachten en toezicht. De auteur gaat in op de achtergrond en doelen van de diverse wettelijke bepalingen en

de tijdens de parlementaire behandeling gevoerde discussies en opgeworpen vragen. Ook wordt aandacht besteed aan de

literatuur en daarin geuite kritische kanttekeningen.

Een belangrijke drijfveer voor het schrijven van dit boek is het belang van ‘kwaliteit van zorg’. Niet dat het lezen van dit boek voor die kwaliteit zorgt, maar het kan wel behulpzaam zijn bij het doorgronden van bijvoorbeeld een kwaliteitsbepaling, een plicht in het kader van de klachtenprocedure of een bepaald onderdeel van het toezicht door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Het boek is dan ook vooral bedoeld voor juristen in de ‘zorg’-rechtspraktijk, toezichthouders in de zorg, verzekeraars, klachtenfunctionarissen, kwaliteitsfunctionarissen en leden van geschilleninstanties.