Tussen toets en bestuur

De positie van de examencommissie in het hoger onderwijs

Voorzijde
Achterzijde
56,00
Levertijd: 6 werkdagen
Met 5% studentenkorting
voor 53,20 i
+
Bestel
ISBN: 9789462908536
Uitgever: Boom uitgevers Den Haag
Verschijningsvorm: Hardcover
Auteur: P.J.J. Zoontjens H.J.M. van Berkel
Druk: 1
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2020
Categorie: Voor de HBO-docent
NUR: Recht algemeen

De examencommissie neemt een spilfunctie in binnen universiteiten en

hogescholen. Zij is onafhankelijk en verantwoordelijk voor de kwaliteit van

de toetsing binnen de opleiding. De examencommissie ziet erop toe dat:

• de kwaliteit van de examinatoren aan de maat is;

• het gehele toetsproces van voldoende kwaliteit is;

• de deelname van studenten aan tentamens volgens geldende regels

plaatsvindt;

• de tentamenprestaties van de studenten op eigen inspanningen

berusten.

De veelzijdige taak en rol van de examencommissie maakt haar zichtbaar

voor studenten, maar brengt haar ook aan tafel met het instellingsbestuur.

De examencommissie staat dus tussen de inhoudelijke toets en het bestuur

van de instelling in. Aan de hand van de meest actuele inzichten wordt

getracht een beeld van dit fenomeen te schetsen.Tevens komt een aantal

best practices aan de orde.

Tussen toets en bestuur is geschikt voor leden van examencommissies,

leden van juridische eenheden binnen universiteiten en hogescholen,

rechtshulpverleners, docenten en studenten. Daarnaast is het geschikt voor

hen die geïnteresseerd zijn in de onderwijskundige en juridische kant van

het toetsbedrijf, ook buiten het hoger onderwijs.

Paul Zoontjens was tot mei 2019 hoogleraar Onderwijsrecht aan Tilburg

University. De laatste acht jaar van zijn dienstverband heeft hij gefungeerd

als voorzitter van de examencommissie van Tilburg Law School. In 2019

verscheen bij Boom juridisch van zijn hand het handboek Onderwijsrecht.

Eenheid in verscheidenheid.

Henk van Berkel is veertig jaar werkzaam geweest als onderzoeker van

het hoger onderwijs.Tevens was hij voorzitter van een aantal

examencommissies. Hij heeft ongeveer twintig boeken geschreven of

geredigeerd over onderwijs- en toetskwaliteit. In 2019 promoveerde hij

op het onderwerp ‘juridisch correct examineren’.