Welke uitgangspunten liggen ten grondslag aan ons onderwijsstelsel? Wat zijn de rechten en plichten van schoolbesturen, scholen, ouders, leerlingen, studenten en leraren daarbinnen? Welke rol speelt de overheid, met welke middelen stuurt en handhaaft zij in het onderwijs? Hoe worden nieuwe scholen gepland en gefinancierd?
Op deze en andere vragen wordt ingegaan in dit handboek Onderwijsrecht. In het boek wordt het onderwijsrecht zoveel mogelijk benaderd vanuit algemene regels, beginselen en leerstukken. Het omvat een juridische studie van normen op vier niveaus:
1. duiding van de constitutioneelrechtelijke basis van onderwijs;
2. analyse en becommentariëring van overheidsbestuur en wetgeving;
3. analyse van bestuurlijke verhoudingen in en tussen onderwijsinstellingen en hun omgeving;
4. Analyse en duiding van de positie van individuen in het onderwijs.
Het boek is geschikt voor juristen bij de rijksoverheid en de gemeenten, juristen en bestuurders die in het onderwijs werkzaam zijn, adviseurs, rechtshulpverleners en geschillenbeslechters in het onderwijsrecht, studenten in het wetenschappelijk onderwijs en hoger beroepsonderwijs en geïnteresseerde ouders, leraren en leerlingen.