De strijd om de stembus

Verkiezingscampagnes vanaf 1848

Voorzijde
39,95
Leverbaar vanaf 28 november
+
Bestel
ISBN: 9789462586611
Uitgever: Uitgeverij WBOOKS
Verschijningsvorm: Hardcover
Auteur: Ron de Jong Harm Kaal Philip van Praag Gerrit Voerman
Druk: 1
Pagina's: 240
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2024
NUR: Geschiedenis algemeen

De kiezer is koning: geschiedenis van de Nederlandse verkiezingscultuur

Hoe voerden politici vanaf het midden van de negentiende eeuw campagne? Zijn er overeenkomsten met de huidige campagnes? Al zo’n 175 jaar gaan Nederlanders naar de stembus om de leden van de Tweede Kamer te kiezen. Aan deze stembusgang gaan campagnes vooraf waarin kandidaten en partijen hun best doen de stem van de kiezer te winnen.

Dit boek geeft inzicht in de veranderende organisatie en dynamiek van de verkiezingscampagne, de middelen die door partijen worden ingezet om hun boodschap aan de kiezer over te brengen en de rol die de media spelen. Door een lange historische periode te behandelen, krijgen we inzicht in telkens terugkerende discussies. Gaat er te veel of juist te weinig aandacht uit naar de persoon van de politicus? Hoe kunnen we de kiezer persoonlijk benaderen? Ook de grote veranderingen die zijn opgetreden worden zo inzichtelijk gemaakt. Van de arbeidsintensieve campagnes waarmee politieke partijen met behulp van hun actieve kader vooral hun ‘eigen’ kiezers mobiliseerden, tot de mediacampagnes die vanaf de jaren 1980 de boventoon voeren.