De Oosterspoorweg

De spoorlijn Amsterdam-Zutphen met zijtak Hilversum-Utrecht

Voorzijde
Achterzijde
34,95
Vandaag besteld,
maandag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 33,20 i
+
Bestel
ISBN: 9789462586352
Uitgever: Uitgeverij WBOOKS
Verschijningsvorm: Hardcover
Auteur: Michiel ten Broek Victor Lansink
Druk: 1
Pagina's: 168
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2024
NUR: Geschiedenis algemeen

De eerste spoorlijn in Nederland die onverbloemd werd aangelegd uit oogpunt van concurrentie

150 jaar geleden werd het eerste deel van de Oosterspoorweg in gebruik genomen. Over een spoorwegmaatschappij

die een bierhal en een tolgaarderswoning moest bouwen, over drie aan elkaar grenzende stations in Amersfoort en over zijlijntjes naar een zendstation, een paleis en een sigarenkistjesfabriek.

De Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) zocht rond 1870 aansluiting op het internationale netwerk van spoorlijnen door de aanleg van de Oosterspoorweg. Ze ging daarmee de concurrentie aan met de Rijnspoorweg die van Amsterdam via Arnhem naar Duitsland liep. Daarbij speelde ze onder

een hoedje met de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen. Het eerste deel van de Oosterspoorweg werd op 10 juni 1874 in gebruik genomen. In anderhalve eeuw is er veel veranderd. Stations werden geopend, uitgebreid, vernieuwd of gesloten, de HIJSM werd een deel van NS, concurrentie verdween maar kwam in een andere gedaante weer terug. De Oosterspoorweg bracht het armelijke Gooi in korte

tijd tot grote bloei met de eerste grote forensenstations van het land. Het imposante station Utrecht Maliebaan werd het Spoorwegmuseum en in Utrecht is zelfs een stuk van het Oosterspoor veranderd in een park.