Begin jaren twintig van de vorige eeuw werd besloten een deel van
het Nederlandse spoorwegnet te elektrificeren. Exploitatie met
elektrische treinen was economisch gezien veel aantrekkelijker dan
het gebruik van stoomtreinen, zo was gebleken met elektrische
tractie op de Hofpleinlijn tussen Rotterdam en Scheveningen.
Tussen 1924 en 1932 werden door de Nederlandse Spoorwegen 259
rijtuigen voor de elektrische dienst in gebruik genomen, waarvan
de helft bestond uit zogenoemde motorrijtuigen. Deze stalen
rijtuigen, aangeduid als Materieel ’24, bestonden uit tien
verschillende types en konden tot bijna elke gewenste samenstelling
gecombineerd worden. Vanwege het robuuste, vierkante
uiterlijk kregen deze treinen de bijnaam Blokkendozen.
Tot op de dag van vandaag een begrip bij de spoorwegliefhebber.
Blokkendozen op het spoor neemt de lezer mee door de boeiende
geschiedenis van dit roemruchte materieel. Een lange geschiedenis,
want na het einde van de Blokkendozen als treinstellen in de
reizigersdienst
kregen deze rijtuigen functies van uiteenlopende
aard, variërend van motorpost- tot museumrijtuig. Ook aan die
periode, die tot de dag van vandaag doorloopt, wordt veel aandacht
besteed. Van de vele schitterende foto’s in dit boek, waarvan een
groot deel afkomstig is uit de nalatenschap van N.J. van Wijck
Jurriaanse, zijn talrijke nog niet eerder gepubliceerd.
Materieeltekeningen en overzichten completeren dit unieke boek.