Waarde wordt algemeen toegekend zonder daarbij de kwaliteit aan te geven waar het om gaat. Terwijl waarde kwaliteit gerelateerd is. In dit boek gaat het om de relatie tussen die complexe begrippen – waar (nog) geen sluitende theorie voor is te geven. Het geeft een theoretische beschouwing aan de hand van eerdere onderzoeken en bevindingen van de auteur. De gehanteerde eerdere onderzoeken en hun tijdgeest zijn gedateerd gebleken, terwijl zij elkaar niet in voldoende mate dekten. Dat vroeg om upgrading, aanvulling en plaatsing binnen de huidige tijdgeest – die per definitie ook tijdelijk is. De factoren, die invloed uitoefenen op de kwaliteitsbeoordeling en besluitvorming door de klant, zijn in beeld gebracht en geplaatst naar hun context en beïnvloedingsniveau. Dit resulteerde in twee nieuwe integrale modellen, die het fysieke en mentale te doorlopen beoordelings- en besluitvormingsproces in beeld brengen. Uitgegaan is van neutrale formuleringen, in de zin van klant, aanbieder en aanbod. Door het neutrale en theoretische karakter van het betoog, kan het aangewend worden in de eigen context en situatie. Het oordeel van de klant wat betreft kwaliteit en toegekende waarde is bepalend.