Knapzakjes zijn praktijkgidsen over onderwijs aan begaafde leerlingen. Twee boekjes zijn gewijd aan de Cirkel van Zorg en het herkennen van educatieve behoeften: een voor leerkrachten en een voor intern begeleiders.
Passend onderwijs bieden lukt alleen als je zicht hebt op de educatieve behoeften van de leerling. Als je inzicht hebt in wat de leerling weet en kan, kun je bepalen wat de leerling nog te leren heeft, welke leermiddelen en opdrachten passend zijn bij de doelen en wat er nodig is om het onderwijskundig proces te organiseren. Je bepaalt de optimale leeromgeving en maakt het rendement van het leerproces zichtbaar en meetbaar.
In deze Knapzak richten we ons op het educatief profileren op niveau 3 van de Zorgpiramide van Passend Onderwijs en 1-Zorgroute (IB-niveau). Hoe kun je als IB’er of specialist begaafdheid collega’s ondersteunen bij het verzorgen van passend onderwijs aan begaafde leerlingen?’ Je leert hoe je samen de educatieve behoeften van de begaafde leerling kunt verkennen aan de hand van de stappen in de Cirkel van Zorg. Per stap behandelen we wat je kunt doen en welke instrumenten je kunt gebruiken om zicht te krijgen op wat de leerling nodig heeft.