In dit educatief naslagwerk zit een enorme hoeveelheid aan kennis en kunde op het gebied van Lean Six Sigma. Letterlijk praat je over honderden pagina’s aan tools, tips en toepassingen die je helpen om samen succesvol te verbeteren. Van strategie tot en met actie.
Waarom Lean Six Sigma?
‘Er ligt zo’n 50% aan verspilling om ons heen’. Aldus een klant, die we hielpen om snel de verspilling te elimineren. Ook zijn er metingen van strategische weglekpercentages, die op 25-80% uitkomen. Er is dus genoeg te verbeteren in veel organisaties. Je kan het dan ook anders formuleren. Lean Six Sigma: waarom ga je er NIET mee aan de slag?
Lean en Six Sigma, het wordt volgens ons nog vaak in OF-OF denken gehuld. Lean doe je bij ‘onvolwassen’ processen, Six Sigma enkel in de chemie of procestechnologie. Of er is sprake van andersoortig zwart-wit denken. Het valt op hoe weinig de overlap wordt genoemd, of de nuttige integratie ervan. Ook in de meeste boeken missen we dit. Ons inziens doen beide visies elkaar tekort. Er is een ‘samenzinniger’ beeld.
Lean Six Sigma: samenzinnig verbeteren!
Tientallen professionals hebben nu een boek gemaakt, waarin Lean & Six Sigma is verwerkt tot een samen zinnig beeld. Beide aanpakken, managementmethoden of -filosofieën (afhankelijk van je ambitieniveau) hebben namelijk een belangrijke gemene deler: een hoge klantentevredenheid met een efficiënte organisatie. Aanvullend is er het besef dat continue ontwikkeling van medewerkers en managers een essentieel onderdeel is om uiteindelijk te komen tot een intrinsieke, continue leer- en verbeter cultuur. Lean Six Sigma is derhalve meer dan een middel. Het is een lange, boeiende reis. Met elkaar.