Kwaliteitsmanagement besteedt aandacht aan de eisen die worden gesteld aan de opzet van een kwaliteitsmanagementsysteem en aan de voorwaarden die worden gesteld aan de interne organisatie. Het is immers uiteindelijk de klant die bepaalt of een organisatie kwaliteit levert, en het zijn de medewerkers die de kwaliteit tot stand moeten brengen. Daarom moet de focus bij de invoering van kwaliteitszorg niet alleen liggen op de opzet van het kwaliteitsmanagementsysteem, maar ook op de ontwikkeling van de organisatie.
Dit boek biedt praktische tips om de eerste stappen te zetten in het traject van kwaliteitszorg en laat zien hoe een kwaliteitsmodel daarbij een uitstekend hulpmiddel kan zijn. Aan de hand van praktijksituaties worden de winsten en valkuilen bij het werken aan kwaliteit belicht.
Deze derde herziene druk sluit aan bij de huidige ontwikkelingen op het gebied van kwaliteitsmanagement, de nieuwe IS O 9001 norm (onder andere High Level Structure) en behandelt voorbeelden uit zowel de profit- als de non-profitsector. Voor docenten die het boek voorschrijven is een handleiding met oefeningen beschikbaar.
Bernadette van Pampus is zelfstandig adviseur te Amsterdam en werkte voor zowel profit- als non-profitorganisaties. Naast advisering ontwikkelt en verzorgt zij trainingen. Ook is zij auditor.