In de psychosociale hulpverlening zijn goede gespreksvaardigheden. essentieel. Het gaat immers om het voeren van vaak diepgaande gesprekken. In Psychosociale gespreksvoering. Observatief luisteren in de hulpverlening komen de theoretische kennis en praktische vaardigheden waarover de psychosociale hulpverlener moet beschikken uitgebreid aan bod. Uitgangspunt is het begrip observatief luisteren, waarmee wordt bedoeld dat de psychosociale hulpverlener zijn communicatie afstemt op de reacties van zijn cliënten. Het is een integratieve manier van werken waarin empowerment een sleutelrol speelt.De behandelde theorie wordt steeds vertaald naar bruikbare strategieën en vaardigheden die direct toepasbaar zijn in de praktijk. Het boek is in begrijpelijke taal geschreven en de technieken worden geïllustreerd met filmmateriaal op www.psychosocialegespreksvoering.nl. Op de website zijn ook oefeningen voor studenten en PowerPoints voor docenten te vinden.
Psychosociale gespreksvoering. Observatief luisteren in de hulpverlening is bedoeld voor studenten binnen het hoger sociaal agogisch onderwijs en voor psychosociale hulpverleners. Kortom, iedereen die cliënten helpt met hun functioneren op zowel psychisch als sociaal gebied.
Drs. Markus van Alphen werkt als vrijgevestigde behandelaar in een kleine e-Health praktijk. Daarnaast is hij freelance docent (toegepaste) psychologie bij een aantal opleidingsinstituten, waarvoor hij ook vaardigheidstrainingen verzorgt. In 2014 verscheen van zijn hand bij Boom Lemma: Diagnostische vaardigheden voor psychosociale hulpverleners.