Kijken naar onderwijskwaliteit

kwaliteitszorg in het primair onderwijs

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
39,50
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 37,53 i
+
Bestel
ISBN: 9789462364370
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Kim de Jong Rob de Jong Cees van Zoest
Druk: 1
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2014
NUR: Onderwijskunde Didactiek

Als onderwijsprofessional ben je dagelijks bezig om leerlingen optimaal tot ontwikkeling te brengen. Wij zijn ervan overtuigd dat onderwijsprofessionals nog meer uit hun leerlingen halen wanneer zij de onderwijskwaliteit planmatig en continue weten te versterken.

Kijken naar onderwijskwaliteit, Kwaliteitszorg in het primair onderwijs biedt je de kennis en tools om kwaliteitszorg in je klas, op je school of bovenschools op te zetten. Het boek biedt een aantal nuttige instrumenten om kwaliteitszorg handen en voeten te geven. Instrumenten zoals het INK-model en de PDCA-cyclus komen aan bod. We staan uitvoerig stil bij de verschillende fasen van de PDCA-cyclus en leveren daarmee de handvatten om werk te maken van kwaliteitszorg.

In het boek geven we niet alleen theoretische achtergronden, maar presenteren we ook toepasbare voorbeelden vanuit de praktijk. We laten zien hoe leerkrachten, interne begeleiders, directeuren, het bovenschoolse management en het schoolbestuur ieder op hun eigen niveau en in samenhang een invulling kunnen geven aan kwaliteitsverbetering. Voordat je in de kwaliteitszorg duikt verrijkt dit boek je ook met inzicht in wat onderwijskwaliteit eigenlijk is en hoe je de kwaliteit kunt beïnvloeden.

Dit boek is geschreven voor (toekomstige) onderwijsprofessionals die binnen een onderwijsorganisatie een rol (gaan) vervullen binnen het primair onderwijs. Dit boek biedt een integrale basisoriëntatie op onderwijskwaliteit en kwaliteitszorg binnen het primair onderwijs.

Kim de Jong studeerde onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit Nederland. Zij is werkzaam geweest in verschillende functies binnen het primair onderwijs. Sinds 2007 is zij werkzaam als onderwijsadviseur en richtte in 2010 Cube Consulting onderwijs op. Daar houdt zij zich voornamelijk bezig met scholen en besturen die hun onderwijskwaliteit willen versterken.

Rob de Jong studeerde bedrijfskunde aan Universiteit Nyenrode. Hij is werkzaam als consultant in de profit-sector en daarnaast sinds 2010 actief in het primair onderwijs als mede-oprichter en adviseur bij Cube Consulting onderwijs. In deze rol ondersteunt hij besturen en scholen bij verschillende strategische vraagstukken.

Cees van Zoest studeerde sociologie aan de Rijksuniversiteit van Utrecht. Hij werkte als studierichtingleider en docent in het hbo. Daarnaast werkte hij in enkele organisaties op het terrein van zorg en welzijn en als kwaliteitsmanager binnen de Hogeschool Utrecht. Hij publiceerde eerder over kwaliteitszorg en strategische beleidsvoering voor non-profitorganisaties, over volwasseneneducatie en vrijwilligerswerk.