Het proces van het melden, registreren, beoordelen en leren van geweldsaanwendingen door opsporingsambtenaren is herzien. Verantwoorden en leren zijn daarbij, naast goed werkgeverschap, sleutelbegrippen. Dit boek is het resultaat van een procesevaluatie van dit nieuwe interne politieproces. Het laat zien hoe de politie geweldgebruik beheerst en reguleert.
De omslag van straffen naar gedragsverandering om meer professioneel gedrag te bevorderen wordt door politiemedewerkers nog niet zo beleefd. In de praktijk ligt het accent meer op verantwoorden dan op leren en meer op individuele politieambtenaren dan op de politieorganisatie. Aanspreken op professionaliteit wordt ingewikkeld gevonden binnen de politieorganisatie. Bij politiemedewerkers zelf ligt het oordeel niet-professioneel gevoelig en wordt het niet als stimulans tot leren ervaren. Van collectief leren op team-, districts-, eenheids- en korps niveau is nog maar beperkt sprake. Politieleiders dragen onvoldoende uit dat (leren van) geweldsaanwending een strategisch belang rijk thema is en het nieuwe proces is nog onvoldoende gefaciliteerd en geborgd.