Nederlandse bedrijven worden steeds vaker geleid door een Belg. In de boardroom
durven ze knopen door te hakken waar de polder geen raad mee weet. Meer nog,
Nederland kijkt op naar deze besluitvaardige Belgen.
'Ik durf vraagtekens bij de regels te zetten en dat vinden ze in Nederland confronterend. Terwijl dat juist kan leiden tot nieuwe inzichten!', aldus Christian Van Thillo, inmiddels eigenaar van vier grote Nederlandse kranten.
Naast de biermerken Heineken en Grolsch staat ook bij TomTom, Essent, Vitens en
Esso een Belg aan het roer. Ze worden als diplomatiek, kostenbewust en besluitvaardig ervaren, maar ze zijn ook moeilijk te doorgronden. Zakendoen met Belgen brengt vaak misverstanden met zich mee en leidt zelfs tot frustraties. Toch wordt er steeds meer samengewerkt tussen het Nederlandse en Belgische bedrijfsleven. Wat doen deze Belgen anders dan Nederlanders in de boardroom? Wat kun je als Nederlandse manager leren van deze Belgen? En hoe doe je zaken met die Belgische CEO's? Journalist Gerd De Smyter zocht de Belgen in de Nederlandse boardroom op en ontdekte de 'Belgische aanpak', waar ambitieuze managers nog iets van kunnen opsteken.
'Belg in de boardroom houd je een spiegel voor. Voortaan bekijk ik het Nederlandse managen door Belgische ogen'. - Humberto Tan
'Voor alle Belgen die niet weten dat ze over een eigen aanpak beschikken en voor alle Nederlanders die op een praktische manier zich deze aanpak
eigen willen maken'. - Het Financieele Dagblad
Gerd De Smyter (1981) is Belg en journalist. Voor de opleiding journalistiek verhuisde hij naar Nederland waar hij nu ruim tien jaar werkt. Bij BNR Nieuwsradio leerde hij hoe je succesvol leiding geeft aan een creatieve redactie. Daarnaast duidt hij ook het nieuws als correspondent voor Vlaamse media.